Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/10660
Title: أثر برنامج تدريبي مقترح لتنمية المهارات الحركية الدقيقة للأطفال معاقي الشلل الدماغي
Authors: مزاري, فاتح
دحماني, جمال
حداش, عبد الله
Keywords: الرياضة
القشرة الدماغية
عجز في الحركة
المتخلفين عقليا
Issue Date: 2018
Publisher: جامعة البويرة
Series/Report no.: مجلة الخبير;227- المجلد 2, العدد 11 , الصفحة 215
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر البرنامج التدريبي المقترح لتنمية المهارات الحركية الدقيقة للأطفال مصابي الشلل الدماغي، تكونت العينة للأطفال مصابي الشلل الدماغي وبلغ عددهم ( 10 ) أفراد، اعتمدنا على المنهج التجريبي كأداة لجمع المعلومات كما استخدمنا أساليب التحليل الإحصائي المناسب باستخدام النظام الإحصائي ( برنامج الحزم الإحصائي ) وقد أسفرت النتائج عن الآتي : توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدى في إختبارت الأنشطة الحركية لمصابي الشلل الدماغي لصالح القياسات البعدية في الأنشطة الحركية اليومية التالية : - النشاط الحركي للمشي - النشاط الحركي من وضع الرقود – التنقل- النشاط الحركي للتسلق والانتقال- النشاط الحركي لليد. ABSTRACT This study aimed to identify the impact of the training program proposed for the development of fine motor skills for children invalids cerebral palsy, a sample of children invalids cerebral palsy and numbered (10) individual, adopted researchers on experimental method as a tool for gathering information was also used methods Statistical analysis appropriate using statistical System the results revealed the following: There were statistically significant differences between the two measurements pre and post in tests motor activities cured cerebral palsy for measurements posteriori in motor activities daily following: - motor activity of walking - motor activity of a lie - Mobility - motor activity of the climb and Navigation - motor activity of the hand.
URI: http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/10660
Appears in Collections:Articles



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.