Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/10728
Titre: تحليل الاعلان الرياضي من منظور اخلاقي
Auteur(s): منصوري, نبيل
لوناس, عبد الله
Mots-clés: الاعلان الرياضي
المنظور
Date de publication: jui-2018
Editeur: جامعة البويرة
Collection/Numéro: المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام;Volume 1, Numéro 1, Pages 118-138
Résumé: تهدف هذه الدراسة للتعرف على واقع الاعلان الرياضي من الناحية الأخلاقية، و هذا من خلال معالجة الإشكالية المتمثلة في: كيف يمكن أن يساهم البعد الأخلاقي في تقييم مستوى العملية الاعلانية و الاشهارية في المجال الرياضي؟ ومن أجل الإجابة على الإشكالية، تناولت الدراسة موضوع الإشهار في ظل ثورة عالم الاتصالات، فلإعلان اليوم له ادوار فريدة مثل المساهمة في الحفاظ على البيئة و المجتمع، وذلك بتحمل المسؤولية البيئية و الاجتماعية، وتكون بذلك قد تعمل عن طريق الإعلان على الزيادة من الآثار الإيجابية له، وبالتالي المساهمة في الرقي بالمجتمع عن طريق نشر الوعي الثقافي و التعريف بعادات و تقاليد المجتمع الحميدة، كما يمكن أن يؤثر سلبا إذا كان الإعلان غير أخلاقي ودعمنا دراستنا هذه بدراسة ميدانية حول عينة من المؤسسات الرياضية في ولاية البويرة، وهي العينة العشوائية البسيطة بالاضافة الى تحليل مضمون الاعلانات الرياضية في قناة الهداف وجريدة الهداف.ومن أجل الحصول على النتائج قمنا بتفريغ وتحليل البيانات بالاعتماد على نظام SPSS ومن النتائج التي خلصت إليها هذه الدراسة هي أن الإعلان الرياضي أفضل وسيلة للتعريف بالمنتجات الرياضية أسرعها وصولا للمستهلك الرياضي، كما يمكن أن يساهم الإعلان الرياضي في إحداث تغيير كبير إذا طبق بصورة صحيحة، حيث أن الإعلان الرياضي الأخلاقي يتمثل في توضيح منافع المنتج وخصائصه والمزايا التي يحققها للمستهلك بشكل صادق و حقيقي و ابتعاده عن استغلاله لبراءة الأطفال. وفي ضوء النتائج المتوصل إليها يمكن تقديم بعض التوصيات و الاقتراحات المتمثلة في مراعاة جميع المتغيرات الثقافية و الدينية و الاجتماعية، عند القيام بتصميم الإعلان وضرورة الاهتمام بالجانب الأخلاقي جنبا إلى جنب مع الجانب المادي، و احترام الإعلان الرياضي للمرأة و الطفل و والعادات والعقيدة الابتعاد عن الكذب و المبالغة في وصف المنتجات الرياضية، وعدم استعمال أساليب الإثارة و الإغراء مع ضرورة وضع قوانين تحد من الإعلانات الرياضية الاأخلاقية. Abstract: The objective of this study is to identify the reality of the mathematical declaration in terms of ethics, and this by addressing the problem of: How can contribute to the moral dimension in assessing the level of advertising and publicity in the sports field? In order to answer the problem, the study dealt with the issue of advertising in light of the revolution of the world of communications. Today's announcement has unique roles, such as contributing to the preservation of the environment and society, by taking responsibility for environmental and social, and thus may work by announcing the increase of the positive effects And thus contribute to the advancement of society through the dissemination of cultural awareness and the definition of the customs and traditions of good society, and can affect negatively if the declaration is immoral and supported our study this field study on a sample of sports institutions in the state of Bouira, To analyze the content of the sports ads in Al-Hadaf channel and Al-Hadaf newspaper. In order to obtain the results, we emptied and analyzed the data based on SPSS One of the findings of this study is that sports advertising is the best way to introduce sports products to the fastest and most accessible to the sports consumer. The sports advertising can also make a big difference if applied correctly. The ethical mathematical declaration is to clarify the benefits and characteristics of the product And the benefits to the consumer in a sincere and genuine and away from the exploitation of children's innocence. In the light of the results achieved, some recommendations and proposals can be made to take into account all the cultural, religious and social variables when designing the declaration and the need to pay attention to the moral aspect along with the material aspect, and to respect the sports declaration of women and children and customs and beliefs. And exaggeration in the description of sports products, and not to use the methods of excitement and seduction with the need to develop laws that limit the ethical sports advertising.
URI/URL: http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/10728
Collection(s) :Articles

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
تحليل الاعلان الرياضي من منظور اخلاقي..pdf2,57 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.