Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/10816
Titre: مستوى مهارات التفكير الناقد لدى طلبة النظام (الكالسيكي و ل م د ) دراسة ميدانية في ضوء بعض المتغيرات بمعهد التربية البدنية والرياضية بسيدي عبد الله جامعة الجزائر3.
Autre(s) titre(s): Level of critical thinking skills of the clacique and LMD students’s systems: Study in the light of variables in the institute of physical and sport education at sidi Abd ELLAH University of Algiers 3
Auteur(s): بوغربي, محمد
Mots-clés: التفكير الناقد،
نظام )الكالسيكي،ل م د(.
critical thinking skills,
classic and LMD system
Date de publication: 2015
Editeur: جامعة البويرة
Résumé: هدفت الدراسة إلى استقصاء مستوى مهارات التفكيرالناقد لدى طلبة )النظام الكالسيكي و ل م د ( بمعهد التربية البدنية والرياضية بسيدي عبد هللا جامعة الجزائر3 من جهة ومدى أهمية وممارسة أعضاء هيئة التدريس له من جهة أخرى، ولتحقيق الهدف الرئيس للدراسة استخدم الباحث اختبار كاليفورنيا لمهارات التفكير الناقد نموذج )0222 )بعد التحقق من خصائصه السيكومترية، والتي اعتبرت مناسبة لغايات البحث العلمي،وإستبيان التفكير الناقد موجه لألساتذة،حيث تكونت عينة الدراسة من جميع طلبة المعهد والبالغ عددهم )0562 )طالب وطالبة يمثلون المستويات الدراسية )الثالثة والرابعة(أختير منهم )332 )طالب وطالبة بما يساوي 02 %بطريقة عشوائية . طبقية من المجتمع األصلي، وبلغ عدد األساتذة )000)أستاذا وتم استخدام المتوسطات الحسابية واالنحرافات المعيارية و اختبار )ت(، و اختبار ) ONE .)Sheffe Test( شيفيه وإختبار(،WAY ANOVA أظهرت نتائج الدراسة أن درجة امتالك مهارات التفكير الناقد لدى أفراد عينة الدراسة دون المستوى المقبول تربويا )02 ،)%كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق في والذي حدد ب مستوى مهارات التفكير الناقد تبعا لعامل نظام الدراسة وذلك لصالح ) ل م د( ، فيما كانت هناك للمستوى األكاديمي وذلك لصالح طلبة السنة الرابعة فروق تبعا )كالسيكي(، ودلت النتائج إلى وجود إلى عدم وجود فروق تبعا لنوع شهادة البكالوريا ولصالح طلبة الفرع التقني ،كما دلت النتائج أيضا لمتغير الجنس فروق في مستوى مهارات التفكير الناقد تبعا )ذكر،أنثى(، وأظهرت النتائج إلى عدم وجود فروق في مهارة واحدة من ضمن مهارات التفكير الناقد وهي مهارة اإلستنتاج. وأشارة النتائج إلى عدم وجود فروق بين أعضاء هيئة التدريس بمعهد التربية البدنية والرياضية في أهمية التفكيرالناقد ومهاراته تعزى لمتغير الرتبة العلمية)أستاذ محاضر، أستاذ مساعد(،فيما دلت النتائج إلى وجود فروق في ممارسة التفكيرالناقد ومهاراته تعزى لمتغير سنوات الخبرة المهنية. هذا وقد تم تفسير نتائج الدراسة في ضوء اإلطار النظري والدراسات السابقة ، كما تم الخروج بعدد من االقتراحات. The study aimed to find out the level of critical thinking skills among students survey (System classic and L M d) at the Institute of Physical Education and Sports in Sidi Abdullah University of Algiers 3 on the one hand and the importance of exercise and a faculty member on the other hand, In order to achieve the main objective of the study, the research used the California Critical Thinking Skills Test (CCTST), 2000, after examining it’s sychometric characteristics which are considered appropriate for the purposes of scientific research, and Critical Thinking questionnaire for professors, where the study sample consisted of all students in the Institute;The number of students is (1650) students representing, academic year (third and fourth) Were selected (330) students, which is equivalent to 20 % random stratified of The original community, and The number of teachers is (122) professor.And the researches give the proof that there are no discrepancies in one between many critical thinking skills which is the deduction skill. We use the mean and standard deviation, t – test, (ONE WAY ANOVA) and (Scheffe’sTest). The results of the study showed that the degree of critical thinking skills among members of the sample of the study is below the acceptable average. This average can be determined by the level (80%).The results of the study also reveals a difference in the level of critical thinking skills according to the study system favoring( LMD), While there were differences depending on the academic level favoring the fourth year students (Classic), The results indicated the existence of differences depending on the type of baccalaureate degree in favor of the technical branch students. The results also indicated there is no significant differences were found between sex and the level of critical thinking skills, and there’s no significant differences were found due tothe importance of critical thinking skills and the academic rank (lecturer, assistant professor), Furthermore the study showed a significant differences were found due to the variable years professional experience and practice of the critical thinking skills. Results were discussed in the light of relevant literature and previous studies. Several proposals had been presented.
URI/URL: http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/10816
Collection(s) :Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives (ISTAPS)



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.