Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/5598
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | بغورة, محمد الصديق | - |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T10:20:33Z | - |
dc.date.available | 2019-10-15T10:20:33Z | - |
dc.date.issued | 2014-12 | - |
dc.identifier.citation | université de bouira | en_US |
dc.identifier.issn | 1112-7007 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/5598 | - |
dc.description.abstract | أسس الرؤية الفنية عنده، وهو كذلك جزء من واقع الشاعر الثقافي الحضاري. فلقد جسد أبو نواس في نصه الحكائي الشعري مجموعة من الغايات الفنية والثقافية، فوطد علاقة الشعري بالحكائي، وألغى انفصال المقدس عن المدنس، مثلما كرّس الحكي في الشعر مقربا بذلك بين غايات الشعر وغايات النثر، وجعل النص الخمري يتحاور تحاورا جادا متفتحا مع النص القرآني. ولا عجب في أن نجد مزجا للديانات والحضارات والثقافات في قصيدته متجاورا مع مزج يحركه؛ هو الخمرة والماء والطرب، وهي العناصر التي تمتزج امتزاج الأفكار الجديدة التي طبعت العصر العباسي، لذلك جاءت التناصات مشكلا قويا واضحا لقصيدته الخمرية عامة ولحكايته الخمرية بخاصة. ليبني عالما لا متناهيا في ابعاد متنوعة ومختلفة. Abstract : Abou Nouass is among the biggest contributors to developing Dionysian poetry, and creating its most important art being the art of the Dionysian tale. Mixture being one of the artistic vision foundations, it’s also a part of a poet’s cultural and civilizational reality. This poet mimicked in his Gaii poetic texts a handful of artistic and cultural ends, strengthening the relation between poetry and tales, and canceled the separation between the sacred and the profane, he also dedicated tales in poetry depleting the void between the ends of poetry and the ends of prose, and made Dionysian texts have an serious and open dialogue with coran texts. So there is no wonder in finding a mixture of religions, civilizations and cultures In Abou Nouass’s poems moved by a mixture in the words, those being: wine, water, songs and music, and those are the elements that fused similarly to the fusion of new concepts that appeared in the abbassid age, thus came the intertextualitys that defined the Dionysian poetry genre generally and his Dionysian tale specifically. Adopting an endless realm of different dimensions | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | université de bouira | en_US |
dc.relation.ispartofseries | مجلة معارف/آداب ولغات;16 | - |
dc.subject | المثاقفة، الحكاية الخمرية، الحكاية، القصة. | en_US |
dc.title | الحكاية الخمرية النواسية: العناصر الفنية والمثاقفة قراءة ثقافية في قصيدة "وفتيةٍ كمصابيح الدجى غُررٍ" أنموذجا | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Collection(s) : | Articles |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
الحكاية الخمرية النواسية العناصر الفنية والمثاقفة قراءة ثقافية في قصيدة وفتيةٍ كمصابيح الدجى غُررٍ أنموذجا.pdf | 445,54 kB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.