Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/5737
Titre: رواية الأطروحة النَسوية وآلياتها الفنَية "عرش معشَق"، لربيعة جلطي، أنموذجا.
Auteur(s): كرغلي, فاتح
Mots-clés: الرواية النسوية -عرش معشق- ربيعة جلطي
Date de publication: jui-2017
Editeur: université de bouira
Référence bibliographique: université de bouira
Collection/Numéro: مجلة معارف/آداب ولغات;22
Résumé: تنطلق هذه الدراسة من التّصور الذي يرى أنّ "الرّواية النسوية" أو "رواية الأطروحة النّسوية" ،هي تلك الممارسة الإبداعية التي تعكس الاختلاف الأنثوي (la différence féminine)،والتي تستند إلى مفهوم " النسوية الجديدة " (Le nouveau féminisme)،التّي أفرزها الحراك النسوي الجديد الذي ولد في سبعينيات القرن الماضي في الولايات المتحدة الأمريكية،ومن ثمّ فإنّنا أمام موقف يرفض اختزال المرأة إلى مجرَد صورة(femme image)،أو مجرَد انعكاس لرغبة ذكوريَة (désir masculin)،في ظل نظام اقتصادي- سياسي،مناهض لجنس المرأة (antisexuel)، ويعتبرها مجرَد كائن يتّصف بالدّونية،سلب منه عمقهالإنساني.ومن هنا،فالنَسوية الجديدة،تنتج نساءها المبدعات اللائي يمارسن الكتابة و الفن،بوعي منهن بالاختلاف الذي يميَزهن عن الأخر/الرَجل وهي:الجنس (sexualité) و إدراك الجسد(perception du corps)والتجربة(l’expérience) و اللَغة(le langage) ،ومن هؤلاء(kate millet) و(adrienne rich) من الولايات المتَحدة و(monique wittig ) و(xavière gautier) و (héléne cixous) ،من فرنسا. يضعنا التنظير المتّصل بالرواية النَسوية أمام مفاهيم ملتبسة،تقتضي العمل على تحديدها وإعادة صياغتها،وإلاّ ستظل عرضة للغموض،فلا يمكن الحديث عن ملامح للخطاب الروائي النسوي،وإبراز خصائصه،دون تحديد الأرضية التي ننطلق منها لرؤيتنا لما يمكن أن يشكل معالم هذه الممارسة الإبداعية،فهل بإمكاننا الحديث عن نسق سردي نسائي،من خلال الوقوف على ملامح الرواية النسائية، كما تتجسّد في السردية العربية والأجنبية،وإلى أي حدّ يمكننا اعتبار رواية "عرش معشّق" لــ "ربيعة جلطي" رواية نسويَة (Roman féminin). Abstract: Our approach to the novel "arch moachak" of Rabia DJELTI begins with the conception that sees that research into feminist/feminine writing characteristics requires the beginning from the narrative experience itself to critical remarks because we believe that the preoccupation of the opinions formed around the text dips its listening in our quest to reshape its features and to construct meaning from what the text says explicitly and implicitly. This does not mean ignoring the effects that put the text in the context of a large structure that are closely linked to all that is happening in society and what it undergoes changes without forgetting that we are faced with a narrative practice written by women and which begins from woman as a subject writer rather than woman as being a creative image whose characteristics are formed from the perspective of a man writer. The feminist novel demands the beginning from woman as being subject and object of perception while the category in which this condition does not occur cannot be included in feminist novels.This approach tries, through his work on two mechanisms and two elements of construction: the polyphony and the language of the novel, to answer a number of questions, perhaps the most important: to what extent can we consider the novel "Arch moachak" of Rabia DJELTI as a feminist novel.
URI/URL: http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/5737
ISSN: 1112-7007
Collection(s) :Articles



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.