Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/5750
Title: | نظرة في مسألة العامل النحوي تنظيرا و تطبيقا |
Authors: | عيساوي, عبد الرحمن |
Keywords: | العامل،النحو،العلة،تعليمية النحو. |
Issue Date: | Dec-2017 |
Publisher: | université de bouira |
Citation: | université de bouira |
Series/Report no.: | مجلة معارف/آداب ولغات;23 |
Abstract: | يتناول هذا المقال عدة جوانب نحوية تتعلق بنظرية العامل،تتمثل أساسا في مفهوم هذه النظرية،و يبين موقف العلماء إزاء هذه النظرية موافقين و معارضين،كما يتناول بعض المسائل النحويةالتي تتفرع عنها كالعلة و التنازع و ترابط النص و غيرها،و يبحث في مدى أهمية هذه النظرية في مساعدة المبتدئين على تعلم اللغة العربية،و قدرتها على تحليل الجملة العربية و الكشف عن وظائف الكلمات فيها،و إبراز الكلمات المقدرة أو المحذوفة جوازا أو وجوبا،فهذا المقال في الحقيقة هو تحليل و شرح و نقد لنظرية العامل. الكلمات المفتاحية: العامل،النحو،العلة،تعليمية النحو. Abstract : This pqper deals with several grammatical aspects related to the theory of AL-AAMIL.It consists principally on the concept of this theory. The attitude of the scholars about this theory shows supporters and opponents.This paper deals also with some grammatical issues that branch from it as consonants sounds and vowels sounds and AL-Tanazoa and text cohernence,ect.It looks for the externt importance of this theory in helping beginners to learn Arabic, its ability to analyze the Arabic sentence,disclose the Functions of the words inside it and to highlight the estimated or deleted words by permission or necessity.In fact,this paper is an analysis,an explanation and a criticism of the theory of AL-AAMIL. Key words : AL-AAMIL, grammar, consonants and vowels, grammar didactic. |
URI: | http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/5750 |
ISSN: | 1112-7007 |
Appears in Collections: | Articles |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
نظرة في مسألة العامل النحوي تنظيرا و تطبيقا.pdf | 194,01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.