Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/5894
Title: دور مدرسي التربية البدنية والرياضية في الإدماج الاجتماعي للتلاميذ المعاقين حركيا دراسة ميدانية بثانويات مدينة معسكر
Authors: دندان, أسماء
حجايل, فاطيمة الزهراء
Keywords: التربية البدنية والرياضية
الإدماج الاجتماعي
المعاق حركيا.
Issue Date: 30-Jun-2015
Publisher: جامعة البويرة
Citation: جامعة البويرة
Series/Report no.: معارف/قسم علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية;ع/16
Abstract: تعتبر الفئة المعاقة حركيا في الجزائر جزءا من بنيتها الاجتماعية، نظرا لذلك أصبحت تولي اهتمامها بهذه الفئة على اعتبارها عضوا فعالا في المجتمع، عن طريق بناء الهياكل التعليمية المتخصصة وتوفير الأنشطة المدرسية الملائمة، التي تشرف على تعليمها وتكوينها وبالتالي إدماجها في مختلف ميادين الحياة. ومن بين هذه الأنشطة المدرسية التي تطبقها الجزائر في مرحلة التعليم الثانوي، لتحقيق الإدماج الاجتماعي لهذه الفئة، إدراج مادة التربية البدنية والرياضية كمادة دراسية ضمن المنهاج الرسمي، تطبق من طرف مدرس مختص يساعدهم على تحقيق التكيف النفسي والاجتماعي، وعلى الشعور بالأمن والاستقرار وبالتالي يساهم في إدماجهم داخل المجتمع باختلاف مؤسساته. وعليه نحاول من خلال هذه الدراسة الميدانية معرفة كيف يساهم مدرسي التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الثانوي في تحقيق الإدماج الاجتماعي للتلاميذ المعاقين حركيا؟ الكلمات المفتاحية: الدور ـ المدرس ـ التربية البدنية والرياضية ـ الإدماج الاجتماعي ـ المعاق حركيا. Research summary in English : The disabled category is known in Algeria as a part of its social structer, therefore Algerian payed a great deal of attention to this category Because it considered as highly active members in a society, through establishing educational structer and providing the appropriate school activities, which supervise to teach and format them and eventualy integrate them in life. Among these school activities that Algeria try to apply in the secondary school to achieve a social integration for this category, insertion of physical education and sport as a material study in the secondary’s official programme. Assisted by specialist teacher who helps them to achieve psychological and social addamptation, and they will feel safe and thus contributes to integrate them in the society with different institutions. so among these field study we try to know how sport’s teachers contribute to achieve the social integration of disable pupils in secondary school? Key word: the role ـ the teacher ـ physical education and sport ـ social integration ـ disabled person.
URI: http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/5894
ISSN: 1112-7007
Appears in Collections:Articles



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.