Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/9587
Titre: تشكيل الرمز الفني في الشعر الجزائري المعاصر «دراسة في شعر التفعيلة».
Auteur(s): لباشي, عبد القادر
Mots-clés: تشكيل الرمز الفني في الشعر الجزائري المعاصر «دراسة في شعر التفعيلة».
Date de publication: 20-jui-2017
Editeur: Université de Bouira; www. univ-bouira. dz
Référence bibliographique: جامعة آكلي محمند أولحاج - البويرة
Collection/Numéro: المدونة مخبر الدراسات الأدبية والنقدية ــ كلية الآداب واللغات ــ جامعة البليدة2;Volume 4, Numéro 1
Résumé: يسعى هذا المقال إلى دراسة تشكيل الرمز الفني في الشعر الجزائري المعاصر، وتحديدا في شعر التفعيلة بعد سنة 2000؛ رغبة في اكتشاف بعض التطورات الحاصلة في شعرنا؛ سواء على مستوى الموضوعات الملهمة لشعرائنا؛ أو على مستوى التقنيات الجمالية والفنية التي ارتضوها ملائِمة؛ لتفجير مواهبهم، وتعميق رؤيتهم لهذا النوع الشعري. وتحاول هذه المادة البحثية استقراء تشكيلات الرموز الفنية - بكونها خطابا لغويا لسانيا بالدرجة الأولى – في نصوص بعينها، لمعرفة المقاصد الشعرية والدلالية في خطاب حر، يستند إلى التفعيلة أساسا، ويرجع في بنائه إلى مجموعة من المعارف الأسطورية والتاريخية والدينية، ويختار على ضوئها نسقه الشعري المرتكز على الرمز الفني لغرض التعبير عن المعادل الموضوعي تارة، ومساءلة التاريخ لقراءة الراهن تارة أخرى، وقد يركن للذات الشاعرة فيندمج في تهويماتها ويسبح في إفضاءاتها الصوفية والروحية في أحايين عديدة. الكلمات المفتاحية: التشكيل – الرمز – شعر – التفعيلة. Abstract: This article seeks to study the formation of the artistic symbol in contemporary Algerian poetry, specifically in the trochee after the year 2000; in order to discover some developments in our poetry; both at the level of the themes inspiring our poets, or at the level of aesthetic and artistic techniques which were seen appropriate for revealing their talents, and in deepening their vision of this poetic genre. This research article is trying to extrapolate on the formations of artistic symbols -being primarily a linguistic speech – in specific texts to know the poetic and semantic purposes in a free speech, based primarily on the trochee, and partly built on a set of mythical, historical and religious knowledge, and under its light, it chooses its poetic rhythm based on the artistic symbol in order to express the objective equivalence on the one hand, and holding the historical reading of the present accountable. It might even take the position of the poetic self and merges in its adoration and swims through its spiritual and Sufi disclosures in several occasions.
Description: تشكيل، الرمز، الشعر، الجزائري، التفعيلة
URI/URL: http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/handle/123456789/9587
ISSN: 2602-6333
Collection(s) :Articles



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.